"A Földet nem örököltük, csak unokáinktól kaptuk kölcsön" - tartja egy indián mondás. Ma mégis úgy élünk, hogy mindent birtokolni akarunk. És az elektronikai kütyüket, mobiltelefonokat gyártó cégek is állandóan arra akarnak rávenni minket, hogy másfél-két évente új készüléket vegyünk. Már eleve úgy tervezik őket, hogy másfél év használat után elképesztő módon belassuljanak, hogy így is rákényszerítsenek minket a váltásra.
Egy pár éve készült tanulmányban olvastam egy felvetést, hogy Bolygónk védelme érdekében hasznos lenne akár a mobil telefonok esetében is bevezetni egy olyan üzleti modellt, amely nem a telefonok eladásán alapulna, hanem - hasonlóan egy céges fénymásoló bérléshez vagy az autóbérléshez -, a mobiltelefonokat mint szolgáltatást bérelnénk, és ha a készülékkel valami történik, a szolgáltató munkatársai kijavítják, frissítik, esetleg szükség esetén cserekészüléket is biztosítanak. És így nem végezné a készülék két év után a hulladéklerakón, hanem a hasznosítható alapanyagok visszanyerését is biztosítaná a szolgáltató.
(Fairphone 2 - forrás: Wikipedia)
Azt, hogy ez nem egy valóságtól elrugaszkodott ötlet, bizonyítja, hogy a Fairphone - a cég, amely pár éve piacra dobra a modulális alapú, konfliktusos-ásványoktól mentes telefonokat, és környezetünk védelme érdekében olyan készülékeket tervezett, amelyek élettartamát öt évre kiterjesztik - alig egy hónappal ezelőtt bejelentette, hogy - a körkörös gazdaság egyre divatosabb jelszavának jegyében - a bérelhető, szolgáltatás alapú telefon mint üzleti modell a kipróbálására kísérleti programot indít néhány vállalattal együttműködve.